Co je to náhradní plnění?
Náhradní plnění je jedna z možností, jak si splnit svou povinnost ze zákona o zaměstnávání OZP (osob zdravotně postižených). Pokud charakter Vaší pracovní náplně nedovoluje zaměstnávat OZP, můžete si odběrem služeb, nebo výrobků od firem zaměstnávajících více jak 50% OZP splnit povinný podíl a tím se vyhnout tzv. invalidní dani.
Týká se i mě?
Pokud zaměstnáváte více jak 25 zaměstnanců, pak ano. I Vás se povinný podíl 4 % zaměstnanců se zdravotním postižením v roce 2021 týká.
Jak mohu plnit zákon o zaměstnávání OZP (osob zdravotně postižených) v roce 2023?
Odběrem služeb a tím náhradního plnění od společností zaměstnávajících více než 50 % osob zdravotně znevýhodněných (OZZ).
Zaměstnáváním zdravotně znevýhodněných osob se zdravotním postižením (ZP) a těžším zdravotním postižením (TZP).
Za každého chybějícího zaměstnance se zdravotním postižením do stanoveného poměru zaměstnanců odevzdávat adekvátní část finančních prostředků do státní pokladny.
Jak mohu získat náhradní plnění?
Jednoduše podle toho, co je pro Vaši firmu nejvýhodnější. Jestli se rozhodnete např. pro bezpečnostní, nebo úklidové služby stačí si vybrat produkty z nabídky služeb v hodnotě minimálně sedminásobku průměrné měsíční mzdy za každou OZP, kterou byste podle zákona měli zaměstnat. Tato společnost Vám vystaví potvrzení o odběru NP a potvrzení o zaměstnávání více jak 50% osob se zdravotním postižením. Toto potvrzení doručíte Úřadu práce.
Do kdy jsem povinen doložit doklady o náhradním plnění?
Poslední možné datum předložení dokumentace příslušnému Úřadu práce připadá na 15. února za uplynulý kalendářní rok.
A co když nesplním podmínky zaměstnávání OZP?
V tomto případě Vás čeká nemalá pokuta. A to ve výši až 1 000 000,-KČ.
Jaké byly změny v v poskytování náhradního plnění v roce 2012?
Byl zaveden limit ve výši 36 - ti násobku průměrné hrubé měsíční mzdy (cca 870 tis. Kč bez DPH) za 1 osobu se zdravotním postižením, kterou si bude možné do náhradního plnění v daném období započítat. Do konce roku 2011 to bylo neomezené.
Dále pak byla zavedena povinnost zaměstnavatelů, kteří zajišťují zaměstnávání OZP vést evidenci identifikačních údajů odběratele a cenu služeb, výrobků, nebo zakázek a to bez DPH.
Další změnou je sjednocení institutu chráněné pracovní dílny s institutem chráněného pracovního místa. Dále si pak mohl v minulosti zaměstnavatel 1 osobu těžce zdravotně postiženou započítat 3x. Po novelizaci zákona si jí může započítat pouze jednou tak jako osobu zdravotně postiženou.
Nově pak zákon ukládá od roku 2012 plnit povinný podíl a zajistit zaměstnávání invalidních důchodců i státním organizacím, kterých se zaměstnávání OZP v roce 2011 netýkalo.
Co pro mě, jako odběratele NP stávající změny znamenají?
Zmíněné změny byly nastaveny z důvodu narůstajícího zneužívání v oblasti náhradního plnění. Pro Vás to znamená větší transparentnost a přehled o firmách, které NP nabízejí. Tím se vyhnete spekulantům a budete mít jistotu, že firma, od které NP odebíráte je opravdu zaměstnavatelem více jak 50ti% OZP.
Chystaly se v letech 2014, 2015 a 2016 další změny?
Ano. S účinností od 1. 1. 2014 je funkční tzv. eliminace zboží. Firmy by měly být rozlišeny na ty, které poskytují náhradní plnění pouze na své výrobky, nebo služby od jiných firem. Jedná se o certifikaci-ochrannou známku „Práce postižených“. Tato certifikace by měla být vztažena pouze na konkrétní službu, nebo výrobek. Zaměstnavatel zajišťující zaměstnávání OZP z více jak 50 - ti% a bude držitelem ochranné známky, bude moci poskytovat náhradní plnění v uvedeném, nebo vyšším objemu. Pro jiné firmy to v budoucnosti znamená, že náhradní plnění nebudou moci poskytovat vůbec, nebo jen v omezené míře.
Jaké jsou výhody při odebírání náhradního plnění v roce 2023?
Nemůžete zaměstnávat osoby zdravotně postižené? Pak Vám právě náhradní plnění tuto zákonnou povinnost pomůže vyřešit. Tím si splníte svůj povinný podíl 4% zaměstnávání OZP a ušetříte nemalé finanční prostředky za tzv. invalidní daň.